Als je overweegt een truck, sta je voor een belangrijke keuze: ga je voor nieuw of is tweedehands een betere optie? Deze beslissing hangt af van verschillende factoren die specifiek zijn voor jouw onderneming. Hierbij een informatieve kijk op beide opties, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
Een tweedehands truck leasen kan een aantrekkelijke optie zijn, vooral vanuit financieel oogpunt. De grootste afschrijving heeft al plaatsgevonden, wat betekent dat de leasekosten lager zijn. Dit kan een uitkomst zijn als je werkkapitaal wilt vrijhouden voor andere bedrijfsinvesteringen. Bovendien zijn tweedehands trucks vaak direct beschikbaar, wat handig is als je snel een voertuig nodig hebt.
Een aandachtspunt bij tweedehands leasen is dat je rekening moet houden met potentieel hogere onderhoudskosten. Het is daarom belangrijk om de staat en het onderhoudsverleden van de truck goed te controleren voordat je een leasecontract afsluit.
Het leasen van een nieuwe truck biedt andere voordelen. Nieuwe modellen zijn uitgerust met de nieuwste technologieën, wat kan resulteren in betere brandstofefficiëntie en lagere emissies. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook besparingen opleveren qua brandstofkosten.
Daarnaast zijn nieuwe trucks vaak betrouwbaarder en hebben ze minder onderhoud nodig in de eerste jaren. Ook bieden ze de nieuwste veiligheidsfeatures, wat een belangrijke overweging kan zijn als je team veel op de weg zit. Het nadeel is dat nieuwe trucks duurder kunnen zijn in lease en een hogere afschrijving kennen. Misschien wel het belangrijkste nadeel is de lange levertijd die momenteel op nieuwe voertuigen van belang is.
Jouw huidige en toekomstige bedrijfssituatie in kaart brengen is essentieel om de juiste keuze te maken, tussen nieuw en tweedehands leasen:
Door al deze factoren in overweging te nemen, kun je een beslissing nemen die het beste aansluit bij de behoeften van je bedrijf.
Het leasen van een truck is een belangrijk onderdeel van veel bedrijven. Het belangrijkste is dat je een keuze maakt die de groei en efficiëntie van je bedrijf ondersteunt. Doe altijd grondig onderzoek en aarzel niet om advies te vragen aan lease-experts om de optie te vinden die het beste bij jouw specifieke situatie past.
30 jul Dennis
Laatst bijgewerkt: 30 juli 2025
Vanaf 1 juli 2026 verandert er veel voor Nederlandse transporteurs. De overheid voert een vrachtwagenheffing in: een tarief per gereden kilometer voor vrachtautos vanaf 3.500 kg. Hoe vervuilender en zwaarder de truck, hoe hoger de kosten. Deze maatregel raakt niet alleen grote transportbedrijven, maar ook kleinere en groeiende ondernemers. In dit blog lees je alles over de nieuwe regeling, de impact op jouw bedrijf én hoe je met lease slimme keuzes kunt maken.
De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3.500 kg. Hoe meer je rijdt en hoe hoger de uitstoot van je voertuig, hoe meer je betaalt. Het uiteindelijke tarief hangt af van twee factoren: het aantal kilometers dat je aflegt op heffingswegen en de CO₂-klasse waarin je vrachtwagen valt. Hoe zuiniger en schoner het voertuig, hoe lager het bedrag dat je per kilometer kwijt bent.
De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnenlandse én buitenlandse vrachtwagens met een gewicht vanaf 3.500 kg. Deze kilometerheffing is van toepassing op vrijwel alle snelwegen en een selectie van provinciale en gemeentelijke wegen.
Uitzondering vormen de bestaande tolwegen, zoals de Blankenburgverbinding en ViA15, zolang daar tol wordt geheven, geldt de vrachtwagenheffing daar niet.
Het richttarief bedraagt gemiddeld 0,186/km (prijspeil 2025). Je werkelijke kosten hangen af van kilometrage, CO₂-klasse en route.
Type voertuig CO₂‑klasse Tarief/km 80.000 km/jaar
Euro VI diesel (2017) 2 0,195 15.600
Nieuwe hybride truck 4 0,165 13.200
Elektrische vrachtwagen 5 0,110 8.800
Vrijgesteld zijn o.a.:
OBU vrachtwagenheffing: hoe werkt registratie en betaling?
Vanaf 2026 is het verplicht om een werkende Onboard Unit (OBU) in je vrachtwagen te hebben. Deze registreert automatisch het aantal gereden kilometers op heffingswegen via GPS. Hiervoor moet je de OBU laten installeren, een erkende EETS-aanbieder kiezen en zorgen dat de registratie correct gekoppeld is aan je voertuig. De afrekening van de vrachtwagenheffing verloopt vervolgens via periodieke facturen.
Via Leasenext krijg je toegang tot moderne vrachtwagens in CO₂-klasse 4 of 5 (denk aan hybride of volledig elektrische modellen) waarmee je flink bespaart op de heffing. Bovendien houd je je werkkapitaal beschikbaar voor andere groeiplannen en ben je verzekerd van een voertuig dat voldoet aan de laatste emissienormen. Zo blijf je niet alleen financieel wendbaar, maar ook voorbereid op wat de toekomst aan wet- en regelgeving brengt.
Benieuwd wat een elektrische of hybride vrachtwagen jou écht kost per maand? Bereken je leasebedrag direct en ontdek je voordeel.
Bekijk ook:
→ Vrachtwagen leasen bij Leasenext
→ Financial lease mogelijkheden
→ Beschikbare trucks in voorraad
Bij Leasenext helpen we startende en doorstartende ondernemers in transport, bouw, grondverzet en logistiek, precies de bedrijven die vaak over het hoofd worden gezien door grootbanken of affiliates.Wij kennen de impact van regelgeving op jouw bedrijfsvoering.
Daarom helpen we je bij:
✔ Gratis TCO-scan, waarin we de vrachtwagenheffing direct meenemen
✔ Onafhankelijk leaseadvies via 10+ geldverstrekkers
✔ Flexibele leaseopties voor nieuwe én gebruikte voertuigen (ook import)
✔ Gelijke service voor álle leveranciers, aangesloten of niet
Onze visie is duidelijk: ondernemers met de beste voorwaarden op weg helpen.
📞 085‑3031047 | 06‑21374613
📩 contact@leasenext.nl
De vrachtwagenheffing 2026 dwingt tot nadenken, maar opent ook de deur naar een slimmer wagenpark. Wie overstapt naar schonere voertuigen en kiest voor het leasen van vrachtwagens, bespaart niet alleen geld maar ook kopzorgen. Leasenext helpt je daarbij, onafhankelijk, persoonlijk en zonder omwegen helpen we je aan de leaseoplossing die bij jouw situatie past.
20 feb Dennis
Ben je al voorbereid op de zero-emissie zones die vanaf 2025 in Nederland worden ingevoerd? Bij Leasenext begrijpen we dat dit veel vragen oproept. Laten we samen ontdekken wat dit voor jou betekent en hoe je jouw bedrijf hierop kunt voorbereiden.
In 2025 introduceren 29 Nederlandse gemeenten zero-emissie zones. Dit zijn delen van steden waar vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet meer welkom zijn. Het doel is om de uitstoot van fijnstof en CO2 in deze steden te verminderen. Dit betekent dat jouw bedrijfsvoertuigen vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn om deze zones binnen te rijden.
Deze regeling is van toepassing op jou als je stadslogistiek uitvoert met vrachtverkeer, bedrijfsbussen of bestelwagens. Particuliere voertuigen vallen buiten deze regeling.
Deze zones worden voornamelijk ingevoerd in grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, maar ook in kleinere steden zoals Gouda, Dordrecht en Leiden. De exacte data en locaties van invoering verschillen per stad.
Om de overstap voor jou als ondernemer gemakkelijker te maken, zijn er overgangsregelingen. Deze regelingen bieden tijdelijke toegang tot de zones voor bepaalde emissieklassen en bieden uitzonderingen voor specifieke voertuigen, zoals oldtimers en rolstoeltoegankelijke voertuigen.
Het verschil tussen een milieuzone en een zero-emissiezone is belangrijk om te begrijpen. Milieuzones richten zich op het weren van oude diesels, terwijl zero-emissiezones zich specifiek richten op emissievrij vracht- en bedrijfsverkeer.
Als zelfstandige ondernemer moet je rekening houden met deze veranderingen. Het is tijd om na te denken over de toekomst van je bedrijfswagens. Overweeg de overstap naar elektrische voertuigen, niet alleen voor toegang tot deze zones, maar ook voor lagere brandstofkosten en een kleinere ecologische voetafdruk.
Wij begrijpen dat de overstap naar een elektrische bedrijfsauto een grote stap is. Voor persoonlijk, vrijblijvend advies zijn onze lease adviseurs altijd bereikbaar.
Neem een kijkje op onze website voor ons uitgebreide aanbod aan elektrische bedrijfswagens. Met deze informatie en onze ondersteuning kun je een weloverwogen beslissing nemen over jouw bedrijfsvoertuigen en klaar zijn voor de toekomstige zero-emissie zones.
Samen werken we aan een duurzamere mobiliteit voor jouw onderneming!
19 feb Dennis
Sinds 1 januari 2025 is het niet meer mogelijk voor ondernemers om gebruik te maken van de bpm-vrijstelling. Dit betekent dat het verplicht is om de bpm voor bedrijfswagens te betalen bij aankoop van een nieuwe bestelauto. Dit geldt voor alle bedrijfsautos, inclusief elektrisch vervoer.
Daarnaast betekent dit ook dat je als ondernemer in 2025 een flinke kostenverhoging kan verwachten als je een benzinebestelauto gebruikt. Lees verder voor meer informatie over bpm, de nieuwe regelingen en de oplossingen die Leasenext biedt voor jouw ondernemerschap!Bpm staat voor Belasting van Personenautos en Motorrijwielen en is een aanschafbelasting die je betaalt bij het registreren van een auto in Nederland. Dit is van toepassing wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe auto koopt of een auto vanuit het buitenland importeert. Deze belasting heft de overheid als indirecte belasting die de verkoper vervolgens int. De bpm op personenautos en motorrijwielen is, naast de motorrijtuigenbelasting, een belangrijke inkomstenbron voor de overheid.
Hoeveel bpm je nieuwe auto had voor 2025, berekent de Belastingdienst door naar de basis netto cataloguswaarde van het voertuig te kijken. Daarnaast zijn de volgende factoren van invloed op het eindbedrag:
Vanwege het afschaffen van de bpm-vrijstelling en subsidies voor elektrisch vervoer, is het voordeliger om gebruik te maken van elektrische bedrijfswagens in 2025. Volledig elektrische bestelautos profiteren in 2025 namelijk alsnog van korting op de motorrijtuigenbelasting en een vast bpm-bedrag van 667,-. Dit maakt het aantrekkelijk om als ondernemer voor elektrische bedrijfswagens te kiezen.